Projekt Vyučovanie psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja - súbor metodických materiálov podporila grantová agentúra KEGA (č. 021UK-4/2013). Projekt sa riešil v rokoch 2013 - 2015.
Anotácia projektu:
Psychológia, sociálno-psychologický tréning a predmety osobnostného a sociálneho rozvoja sú pokladané za predmety rozvíjajúce dôležité interpersonálne, intrapersonálne a životné kompetencie. V našom školskom systéme sa však týmto predmetom a ich učiteľom a učiteľkám nedostáva dostatočnej metodickej podpory, ktorá by facilitovala moderné metódy výučby (napr. edukačný portál, digitalizovaný obsah učiva a interaktívne materiály, metodické príručky, doplnkové texty, kontinuálne vzdelávanie pre učiteľov a učiteľky a pod.). Cieľom predkladaného projektu je poskytnúť učiteľom a učiteľkám psychológie a príbuzných disciplín súbor metodických materiálov, ktoré reflektujú potreby slovenských učiteľov psychológie a súčasne trendy vo výučbe psychológie a príbuzných disciplín (v nadväznosti na realizovaný medzinárodný výskum a spoluprácu).
Psychológia, sociálno-psychologický tréning a predmety osobnostného a sociálneho rozvoja sú pokladané za predmety rozvíjajúce dôležité interpersonálne, intrapersonálne a životné kompetencie. V našom školskom systéme sa však týmto predmetom a ich učiteľom a učiteľkám nedostáva dostatočnej metodickej podpory, ktorá by facilitovala moderné metódy výučby (napr. edukačný portál, digitalizovaný obsah učiva a interaktívne materiály, metodické príručky, doplnkové texty, kontinuálne vzdelávanie pre učiteľov a učiteľky a pod.). Cieľom predkladaného projektu je poskytnúť učiteľom a učiteľkám psychológie a príbuzných disciplín súbor metodických materiálov, ktoré reflektujú potreby slovenských učiteľov psychológie a súčasne trendy vo výučbe psychológie a príbuzných disciplín (v nadväznosti na realizovaný medzinárodný výskum a spoluprácu).
Výsledky projektu:
V rámci siedmich metodických seminárov, kde sa stretlo viac ako 140 účastníkov a účastníčok (budúcich učiteľov a učiteliek psychológie, učiteľov a učiteliek psychológie a príbuzných disciplín zo stredných škôl aj didaktikov a didaktičiek psychológie z vysokých škôl), vznikol priestor pre výmenu skúseností a sieťovanie učiteľov a učiteliek. Rozšírili sme týmto databázu odborníkov a odborníčok, ktorí sa venujú vyučovaniu psychológie, a vytvorili základ pre ďalšiu spoluprácu.
Na konferencii Psychológia (v) škole v novembri 2013 vystúpili dvaja poprední európski odborníci na metodiku vyučovania psychológie v Nemecka a Veľkej Británie a riešiteľky projektu prezentovali jeho čiastkové výstupy v rámci pozvaného workshopu na konferencii európskych učiteľov a učiteliek v Berlíne v apríli 2014. Zdieľanie dobrej praxe a výstupov projektu získalo medzinárodný rozmer a spätné väzby zahraničných kolegov a kolegýň významne obohatili ďalšie smerovanie projektu. Význam psychologického vzdelávania a osobnostného a sociálneho rozvoja bol prezentovaný nielen v rámci odborných a vedeckých podujatí ale aj prostredníctvom popularizačných článkov v časopisoch.
Zrealizovali sme aplikovaný výskum zameraný na analýzu súčasnej situácie a profesijných potrieb v oblasti vyučovania psychológie. Výskumné zistenia sa stali základom pre tvorbu súboru metodických materiálov. V rámci riešenia projektu bolo vydaných desať metodických publikácií, prebehlo sedem metodických seminárov pre učiteľov a učiteľky a boli akreditované dva programy kontinuálneho vzdelávania pre učiteľov a učiteľky pre vyššie sekundárne vzdelávanie.
Na konferencii Psychológia (v) škole v novembri 2013 vystúpili dvaja poprední európski odborníci na metodiku vyučovania psychológie v Nemecka a Veľkej Británie a riešiteľky projektu prezentovali jeho čiastkové výstupy v rámci pozvaného workshopu na konferencii európskych učiteľov a učiteliek v Berlíne v apríli 2014. Zdieľanie dobrej praxe a výstupov projektu získalo medzinárodný rozmer a spätné väzby zahraničných kolegov a kolegýň významne obohatili ďalšie smerovanie projektu. Význam psychologického vzdelávania a osobnostného a sociálneho rozvoja bol prezentovaný nielen v rámci odborných a vedeckých podujatí ale aj prostredníctvom popularizačných článkov v časopisoch.
Zrealizovali sme aplikovaný výskum zameraný na analýzu súčasnej situácie a profesijných potrieb v oblasti vyučovania psychológie. Výskumné zistenia sa stali základom pre tvorbu súboru metodických materiálov. V rámci riešenia projektu bolo vydaných desať metodických publikácií, prebehlo sedem metodických seminárov pre učiteľov a učiteľky a boli akreditované dva programy kontinuálneho vzdelávania pre učiteľov a učiteľky pre vyššie sekundárne vzdelávanie.
Výskumná časť projektu bola zameraná na štyri hlavné oblasti:
1. Ako sa učí psychológia na Slovensku? (analýzy pedagogickej dokumentácie a štatistík rezortu školstva, sekundárna analýza realizovaných výskumov, dotazníkový prieskum medzi riaditeľmi a riaditeľkami gymnázií )
2. Kto sú učitelia a učiteľky psychológie a aké sú ich profesijné potreby? (analýzy štatistík rezortu školstva, interview N = 36)
3. Ako vnímajú študenti a študentky predmet psychológia? (dotazníky, analýzy písomných naratív)
4. Ako sa psychológia dá učiť inovatívne? (didaktický kvázi-experiment, analýzy písomných naratív)

Obr. 1 Prečo si študenti a študentky vyberajú psychológiu ako školský predmet?

Obr. 2 Čo študentom a študentkám stredných škôl dalo štúdium psychológie?
Hlavné výstupy projektu:
Psychológia v sekundárnom vzdelávania (monografia, 2013)
Psychológia zážitkom (príručka zážitkovej výučby psychológie a sociálnopsychologického tréningu, 2014)
Psychológia interaktívne (edukačný program: tri animované filmy, pracovné listy a metodika, 2014, 2015)
Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja (VŠ učebnica, 2015)
Metodika vedenia sociálno-psychologického tréningu v prostredí školy(VŠ učebnica, 2015)
Prehľad všetkých publikačných výstupov projektu
Partner projektu:
Slovenská asociácia pre učiteľstvo psychológie (www.saup.sk)