Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie: metodická a obsahová podpora
Projekt podporila grantová agentúra (KEGA 035UK-4/2022).
Anotácia projektu:
Vplyv a dôsledky pandémie COVID-19 v oblasti duševného zdravia sú rozsiahle a predstavujú mnohé výzvy pre psychológiu i pre psychologické vzdelávanie. Psychologické vzdelávanie umožňuje, okrem iného, rozvíjať psychologickú gramotnosť, ktorú možno v širšom zmysle chápať ako schopnosť uplatňovať psychologické princípy v rôznych kontextoch a adaptívne používať poznatky psychológie. Kurzy psychológie sú súčasťou profesijnej prípravy mnohých študijných odborov, ktoré nie sú priamo zamerané na psychológiu. Svoje miesto má psychológia nielen v príprave pedagogických, pomáhajúcich a zdravotníckych profesií, ale i v oblasti ľudských zdrojov a personálneho manažmentu, kognitívnych vied či divadelného umenia. V súčasnosti absentuje komplexný pohľad na psychologické vzdelávanie pre nepsychologické študijné odbory. Vyučovanie psychológie má tak zriedkavo koncepčný rámec, je utvárané často na základe aktuálnej ponuky a dopytu daného pracoviska, bez interdisciplinárnej spolupráce, zohľadňovania potrieb konkrétneho odboru a metodickej podpory. Cieľom predkladaného projektu je na prvej úrovni zmapovať vyučovanie psychológie v nepsychologicky orientovaných študijných odboroch terciárneho vzdelávania na viacerých úrovniach kurikula. Využitá bude obsahová analýza oficiálnych vzdelávacích dokumentov, dotazníkový zber údajov zameraný na vnímanie absolvovaných psychologických predmetov z pohľadu študentov a študentiek a individuálne rozhovory s osobami, ktoré psychologické predmety v rôznych študijných odboroch zabezpečujú. Ďalšia úroveň predstavuje transformáciu takto získaných informácií do podoby vzdelávacej platformy, ktorá poskytne metodickú podporu pre vyučovanie psychológie a bude tiež priestorom pre výmenu skúseností a zdieľanie dobrej praxe v univerzitnom psychologickom vzdelávaní.
Aktivity pre učiteľky a učiteľov psychológie v sekundárnom a terciárnom vzdelávaní:
28.3.2022 - Sociálno-psychologický tréning v prostredí školy (webinár)
20.6.2022 - Vizuálne metódy vo vyučovaní psychológie (webinár)
Publikačné výstupy k téme projektu a prezentácie na konferenciách:
Lemešová, M. et al. (2022). Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie na Slovensku. (poster na konferencii Psychologické dny 2022).
Lemešová, M. et al. (2023). Psychológia je... Vnímanie významu psychológie študentkami a študentmi nepsychologicky zameraných študijných odborov. (poster na konferencii QAK 2023).
Sokolová, L., & Williamson, M. (2022). Mental health and well-being education in schools across Europe: The role of psychology teachers. (poster na konferencii EHPS 2022: Book of abstracts)
Sokolová, L., & Lemešová, M. (2023). Povedz to fotkou... PhotoVoice ako výskumný a vzdelávací nástroj. (poster na konferencii QAK 2023).
Partneri projektu:
Slovenská asociácia pre učiteľstvo psychológie (www.saup.sk)
Učiteľská akadémia Univerzity Komenského v Bratislave (www.ucitelskaakademia.sk)