logo
  • Úvod
  • Stanovy
  • Výbor
  • Učíme psychológiu
  • Linky
  • Členská prihláška
  • Členská zóna
  • Kontakt
Osobnosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe

Projekt VEGA č. 1/0409/17 "Osobnosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe" realizuje Katedra psychológie a patopsychológie Pedagogickej fakulty UK v Bratislave a Fakulta informatiky a informačných technológií STU v Bratislave.

Anotácia projektu:
Náročné interpersonálne situácie a nevhodné správanie detí v škole sú jedným z hlavných zdrojov učiteľského stresu a obáv začínajúcich učiteľov a učiteliek pri nástupe do profesie. Základom kompetentného riadenia školskej triedy a efektívneho reagovania na náročné školské situácie je rýchle a správne vyhodnocovanie relevantných signálov správania jednotlivcov a dynamiky triedy. Pojem "profesijné videnie" teda v tomto kontexte chápeme ako schopnosť učiteľa/učiteľky vnímať a interpretovať dianie v školskej triede, zahŕňa selektívnu pozornosť a uvažovanie založené na vedomostiach (knowledge-based reasoning). Cieľom predkladaného projektu je realizovať výskum utvárania a rozvíjania profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede vo vzťahu k ich osobnostnému profilu a efektu tréningu v pregraduálnej príprave. Popri dotazníkových metódach a analýzach naratív budú použité aj metódy analýzy videa a sledovania očných pohybov (eye-tracking).

Ciele projektu:
- realizovať výskum formovania profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede:
a) zistiť, ako budúci učitelia a učiteľky vnímajú a prežívajú rôzne typy náročných školských situácií a tieto výsledky konfrontovať so závermi relevantných zahraničných štúdií,
b) analyzovať vzťah medzi osobnostnými premennými a vnímaním/preferovaným spôsobom riešenia situácií v školskej triede,
c) metódou analýzy pohybov očí zistiť, ako učitelia a učiteľky distribuujú vizuálnu pozornosť pri vnímaní školských situácií v závislosti od dĺžky praxe, absolvovaného tréningu a profilu profesijných charakteristík osobnosti,
d) experimentálne overiť možnosti a limity rozvíjania profesijného videnia prostredníctvom špecificky orientovaných tréningov v pregraduálnej učiteľskej príprave,
e) experimentálne overiť možnosť aplikácie metodiky snímania očných pohybov vo výskume profesijného videnia učiteľov a učiteliek v slovenských podmienkach,
f) s ohľadom na získané výsledky zhodnotiť a podľa možnosti inovovať psychologickú prípravu budúcich učiteľov a učiteliek.

Anotácia výstupov projektu:
Cieľom projektu bolo realizovať výskum profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede. Zistili sme rozdiely vo vnímaní nevhodného správania a náročných školských situácií naprieč kariérovým cyklom, ale tiež medzi učiteľmi a študentmi učiteľstva pre primárne a sekundárne vzdelávanie (N = 629). Vnímanie stresu spojeného s nevhodným správaním súvisí s copingovými stratégiami a profesijnými charakteristikami osobnosti študentov a učiteľov. Učitelia a študenti učiteľstva (N = 106) sa líšia v tom, ako distribuujú vizuálnu pozornosť v triede. U študentov magisterského stupňa, ktorí absolvovali výstupovú prax a kurz riadenia školskej triedy pozorujeme rozdiely oproti študentom bakalárskeho stupňa. Rozdiely v premenných sledovania pohybov očí zaznamenávame aj v závislosti od štruktúrovanosti školskej situácie. Výskumné zistenia boli implementované do výučby psychologických kurzov pre študentov učiteľstva. K výstupom projektu patrí 36 publikácií (z toho 2 vedecké monografie a 10 štúdií publikovaných v časopisoch resp. zborníkoch zaradených v databázach WoS a Scopus).

Výber z výsledkov a prehľad výstupov projektu:
Prehľad výsledkov a výstupov projektu (prezentácia)
Prehľad publikačných výstupov projektu s odkazmi na stiahnutie voľne dostupných publikácií

Partneri projektu:

Európska federácia asociácií učiteľov psychológie (www.efpta.org)
Slovenská asociácia pre učiteľstvo psychológie (www.saup.sk)


18.12.2020 Spravodajca SAUP  Dvojčíslo Spravodajcu SAUP 2020 je na ceste k Vám. 
10.12.2020 Prieskum SAUP Zaujíma nás, čo potrebujete. Vyplňte náš krátky dotazník v členskej zóne.
06.04.2020 Materiály pre online vyučovanie psychológie Ponúkame Vám odkazy na voľne dostupné materiály pre online vyučovanie psychológie.
15.04.2021 Konferencia EFPTA 2021

Konferencia EFPTA v Bratislave: POZOR z dôvodu pandémie COVID presúvame konferenciu na rok 2021.

02.01.2020 Prečo učiť psychológiu? Na medzinárodnom aj domácom poli diskutujeme o tom, prečo učiť v školách predmet psychológia. Prečítajte si viac.
28.12.2019 Facebook EFPTA  Sledujte aktivity EFPTA aj na Facebooku.
25.01.2017 Pridajte sa k nám na Facebooku. Pridajte sa do Facebookovej skupiny SAUP.SK - učitelia a učiteľky psychológie a zdieľajte svoje nápady k vyučovaniu psychológie a príbuzných predmetov.
01.09.2016 Kde sa učí psychológia?

Prehľad stredných škôl, kde nájdete predmety zamerané na psychológiu.

Všetky novinky

Vyrobilo Vario.sk