Osobnosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe
Projekt Osobnosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe podporila grantová agentúra VEGA (1/0409/17).
Anotácia projektu:
Náročné interpersonálne situácie a nevhodné správanie detí v škole sú jedným z hlavných zdrojov učiteľského stresu a obáv začínajúcich učiteľov a učiteliek pri nástupe do profesie. Základom kompetentného riadenia školskej triedy a efektívneho reagovania na náročné školské situácie je rýchle a správne vyhodnocovanie relevantných signálov správania jednotlivcov a dynamiky triedy. Pojem "profesijné videnie" teda v tomto kontexte chápeme ako schopnosť učiteľa/učiteľky vnímať a interpretovať dianie v školskej triede, zahŕňa selektívnu pozornosť a uvažovanie založené na vedomostiach (knowledge-based reasoning). Cieľom predkladaného projektu je realizovať výskum utvárania a rozvíjania profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede vo vzťahu k ich osobnostnému profilu a efektu tréningu v pregraduálnej príprave. Popri dotazníkových metódach a analýzach naratív budú použité aj metódy analýzy videa a sledovania očných pohybov (eye-tracking).
Anotácia výstupov projektu:
Cieľom projektu bolo realizovať výskum profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede. Zistili sme rozdiely vo vnímaní nevhodného správania a náročných školských situácií naprieč kariérovým cyklom, ale tiež medzi učiteľmi a študentmi učiteľstva pre primárne a sekundárne vzdelávanie (N = 629). Vnímanie stresu spojeného s nevhodným správaním súvisí s copingovými stratégiami a profesijnými charakteristikami osobnosti študentov a učiteľov. Učitelia a študenti učiteľstva (N = 106) sa líšia v tom, ako distribuujú vizuálnu pozornosť v triede. U študentov magisterského stupňa, ktorí absolvovali výstupovú prax a kurz riadenia školskej triedy pozorujeme rozdiely oproti študentom bakalárskeho stupňa. Rozdiely v premenných sledovania pohybov očí zaznamenávame aj v závislosti od štruktúrovanosti školskej situácie. Výskumné zistenia boli implementované do výučby psychologických kurzov pre študentov učiteľstva. K výstupom projektu patrí 36 publikácií (z toho 2 vedecké monografie a 10 štúdií publikovaných v časopisoch resp. zborníkoch zaradených v databázach WoS a Scopus).
Prehľad publikačných výstupov projektu
Partner projektu:
Slovenská asociácia pre učiteľstvo psychológie (www.saup.sk)