logo
  • Úvod
  • Stanovy
  • Výbor
  • Učíme psychológiu
  • Linky
  • Členská zóna
  • Kontakt
Osobnosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe

Projekt Osobnosť a profesijné videnie učiteľov a učiteliek vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe podporila grantová agentúra VEGA (1/0409/17).

Anotácia projektu:

Náročné interpersonálne situácie a nevhodné správanie detí v škole sú jedným z hlavných zdrojov učiteľského stresu a obáv začínajúcich učiteľov a učiteliek pri nástupe do profesie. Základom kompetentného riadenia školskej triedy a efektívneho reagovania na náročné školské situácie je rýchle a správne vyhodnocovanie relevantných signálov správania jednotlivcov a dynamiky triedy. Pojem "profesijné videnie" teda v tomto kontexte chápeme ako schopnosť učiteľa/učiteľky vnímať a interpretovať dianie v školskej triede, zahŕňa selektívnu pozornosť a uvažovanie založené na vedomostiach (knowledge-based reasoning). Cieľom predkladaného projektu je realizovať výskum utvárania a rozvíjania profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede vo vzťahu k ich osobnostnému profilu a efektu tréningu v pregraduálnej príprave. Popri dotazníkových metódach a analýzach naratív budú použité aj metódy analýzy videa a sledovania očných pohybov (eye-tracking).

Anotácia výstupov projektu:
Cieľom projektu bolo realizovať výskum profesijného videnia u budúcich učiteľov a učiteliek s ohľadom na vnímanie a riešenie náročných situácií v školskej triede. Zistili sme rozdiely vo vnímaní nevhodného správania a náročných školských situácií naprieč kariérovým cyklom, ale tiež medzi učiteľmi a študentmi učiteľstva pre primárne a sekundárne vzdelávanie (N = 629). Vnímanie stresu spojeného s nevhodným správaním súvisí s copingovými stratégiami a profesijnými charakteristikami osobnosti študentov a učiteľov. Učitelia a študenti učiteľstva (N = 106) sa líšia v tom, ako distribuujú vizuálnu pozornosť v triede. U študentov magisterského stupňa, ktorí absolvovali výstupovú prax a kurz riadenia školskej triedy pozorujeme rozdiely oproti študentom bakalárskeho stupňa. Rozdiely v premenných sledovania pohybov očí zaznamenávame aj v závislosti od štruktúrovanosti školskej situácie. Výskumné zistenia boli implementované do výučby psychologických kurzov pre študentov učiteľstva. K výstupom projektu patrí 36 publikácií (z toho 2 vedecké monografie a 10 štúdií publikovaných v časopisoch resp. zborníkoch zaradených v databázach WoS a Scopus).

Prehľad publikačných výstupov projektu

Partner projektu:
Slovenská asociácia pre učiteľstvo psychológie (www.saup.sk)


13.09.2023 Ukončenie činnosti SAUP Na základe uznesenia VZ z 13.9.2023 SAUP ukončuje svoju činnosť a je v likvidácii.

07.08.2023 Valné zhromaždenie Členov a členky SAUP pozývame na mimoriadne Valné zhromaždenie, ktoré sa uskutoční dňa 13.9.2023. Súčasťou VZ bude aj odborný seminár, pozvánku posielame emailom.
02.01.2020 Prečo učiť psychológiu? Na medzinárodnom aj domácom poli diskutujeme o tom, prečo učiť v školách predmet psychológia. Prečítajte si viac.
01.09.2016 Kde sa učí psychológia?

Prehľad stredných škôl, kde nájdete predmety zamerané na psychológiu.

Všetky novinky

Vyrobilo Vario.sk