AKO SA VYUČUJE PSYCHOLÓGIA NA SLOVENSKÝCH STREDNÝCH ŠKOLÁCH
Na Slovensku získala psychológia na stredných školách širšie zázemie po vzdelávacej reforme v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Vtedy vznikol aj väčší priestor pre zaradenie psychológie ako voliteľného predmetu do študijných programov humanitne orientovaných gymnázií. Ciele predmetu psychológie na gymnáziách reagovali na tzv. nové poňatie gymnaziálneho vzdelávania, ktoré malo pozostávať zo všeobecnej polytechnickej zložky, ktorú tvorili povinné predmety, a odbornej zložky tvorenej povinne voliteľnými a nepovinnými predmetmi, medzi ktoré autori koncepcie zaradili aj psychológiu. V reformovanom poňatí vyučovania psychológie sa zdôrazňovala najmä „praktická stránka, aplikovateľnosť a využiteľnosť poznatkov pre vlastný vývin osobnosti žiaka i pre úlohy, ktoré ho čakajú v oblasti pracovnej, rodinnej, výchovnej, spoločenskej a pod.“ Podľa odporúčaní autorov by prakticko-aplikačnej výučbe psychológie by mali byť venované dve tretiny dotácie predmetu, kým všeobecno-teoretickým otázkam a vytvoreniu základného pojmového aparátu je určená jedna tretina dotácie.
Súčasná platná legislatíva psychologickým disciplínam neposkytuje priestor v podobe plošne povinného predmetu. Úvod do psychologickej terminológie je v rozsahu cca 16 vyučovacích hodín zakomponovaný v povinnom predmete občianska náuka. Posilnenie aplikačne orientovaného vzdelávania v psychológii navrhoval Štátny vzdelávací program ISCED 3A z roku 2008 , kde bol zaradený psychosociálny tréning ako povinný predmet v poslednom ročníku gymnázií. Revidovaná verzia Štátneho vzdelávacieho programu pre vyššie sekundárne vzdelávanie z roku 2011 už však tento predmet zo skupiny povinných vylúčila. Ako povinne voliteľný alebo výberový predmet sa psychosociálny tréning (sociálno-psychologický výcvik) môže otvárať na gymnáziách a v niektorých študijných odboroch stredných odborných škôl v rámci tzv. disponibilných hodín, súčasne môže byť vhodným nástrojom napĺňania cieľov prierezovej témy „osobnostný a sociálny rozvoj“ v nižšom aj vyššom sekundárnom vzdelávaní.
Ako povinný predmet zahrnutý do skupiny odborných predmetov sa psychológia vyučuje v študijných odboroch pedagogických a sociálnych akadémií, konzervatórií, zdravotníckych škôl a niektorých študijných programov zameraných na obchod a služby. Povinne voliteľný všeobecno-vzdelávací alebo odborný predmet so zameraním na psychológiu nájdeme v ponuke desiatok študijných programov stredných škôl, nie všetky školy však tieto predmety pravidelne otvárajú. Psychológia figuruje v názvoch 55 rôznych stredoškolských predmetov. Na základe vyžiadaných štatistík o vyučovaní psychológie v sekundárnom vzdelávaní – prehľad učiteľov a učiteliek psychologických predmetov - na Slovensku vyučuje psychológiu cca 600 učiteľov a učiteliek. Psychologické disciplíny majú najvyššie zastúpenie na stredných odborných školách. Až 86% učiteľov vyučuje psychológiu ako povinný predmet, z hľadiska obsahu predmetu je najvyššie zastúpený všeobecný predmet psychológia, ďalej nasledujú predmety zamerané na psychológiu a pedagogiku a predmety zamerané na psychológiu trhu a práce.
(Zdroj: kolektív autorov: Psychológia v sekundárnom vzdelávaní, 2013)
Pozrite si, na akých školách môžete nájsť predmety zamerané na psychológiu.
Na Slovensku získala psychológia na stredných školách širšie zázemie po vzdelávacej reforme v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Vtedy vznikol aj väčší priestor pre zaradenie psychológie ako voliteľného predmetu do študijných programov humanitne orientovaných gymnázií. Ciele predmetu psychológie na gymnáziách reagovali na tzv. nové poňatie gymnaziálneho vzdelávania, ktoré malo pozostávať zo všeobecnej polytechnickej zložky, ktorú tvorili povinné predmety, a odbornej zložky tvorenej povinne voliteľnými a nepovinnými predmetmi, medzi ktoré autori koncepcie zaradili aj psychológiu. V reformovanom poňatí vyučovania psychológie sa zdôrazňovala najmä „praktická stránka, aplikovateľnosť a využiteľnosť poznatkov pre vlastný vývin osobnosti žiaka i pre úlohy, ktoré ho čakajú v oblasti pracovnej, rodinnej, výchovnej, spoločenskej a pod.“ Podľa odporúčaní autorov by prakticko-aplikačnej výučbe psychológie by mali byť venované dve tretiny dotácie predmetu, kým všeobecno-teoretickým otázkam a vytvoreniu základného pojmového aparátu je určená jedna tretina dotácie.
Súčasná platná legislatíva psychologickým disciplínam neposkytuje priestor v podobe plošne povinného predmetu. Úvod do psychologickej terminológie je v rozsahu cca 16 vyučovacích hodín zakomponovaný v povinnom predmete občianska náuka. Posilnenie aplikačne orientovaného vzdelávania v psychológii navrhoval Štátny vzdelávací program ISCED 3A z roku 2008 , kde bol zaradený psychosociálny tréning ako povinný predmet v poslednom ročníku gymnázií. Revidovaná verzia Štátneho vzdelávacieho programu pre vyššie sekundárne vzdelávanie z roku 2011 už však tento predmet zo skupiny povinných vylúčila. Ako povinne voliteľný alebo výberový predmet sa psychosociálny tréning (sociálno-psychologický výcvik) môže otvárať na gymnáziách a v niektorých študijných odboroch stredných odborných škôl v rámci tzv. disponibilných hodín, súčasne môže byť vhodným nástrojom napĺňania cieľov prierezovej témy „osobnostný a sociálny rozvoj“ v nižšom aj vyššom sekundárnom vzdelávaní.
Ako povinný predmet zahrnutý do skupiny odborných predmetov sa psychológia vyučuje v študijných odboroch pedagogických a sociálnych akadémií, konzervatórií, zdravotníckych škôl a niektorých študijných programov zameraných na obchod a služby. Povinne voliteľný všeobecno-vzdelávací alebo odborný predmet so zameraním na psychológiu nájdeme v ponuke desiatok študijných programov stredných škôl, nie všetky školy však tieto predmety pravidelne otvárajú. Psychológia figuruje v názvoch 55 rôznych stredoškolských predmetov. Na základe vyžiadaných štatistík o vyučovaní psychológie v sekundárnom vzdelávaní – prehľad učiteľov a učiteliek psychologických predmetov - na Slovensku vyučuje psychológiu cca 600 učiteľov a učiteliek. Psychologické disciplíny majú najvyššie zastúpenie na stredných odborných školách. Až 86% učiteľov vyučuje psychológiu ako povinný predmet, z hľadiska obsahu predmetu je najvyššie zastúpený všeobecný predmet psychológia, ďalej nasledujú predmety zamerané na psychológiu a pedagogiku a predmety zamerané na psychológiu trhu a práce.
(Zdroj: kolektív autorov: Psychológia v sekundárnom vzdelávaní, 2013)
Pozrite si, na akých školách môžete nájsť predmety zamerané na psychológiu.