Novinky
Prečo učiť psychológiu?
02.01.2020 Psychológia sa ako školský predmet vyučuje v mnohých krajinách sveta, na rôznych typoch škôl a s veľmi rôznorodým obsahom. Učitelia a učiteľky psychológie aj výskumníci a výskumníčky hovoria o viacerých prínosoch vyučovania psychológie na stredných (a v niektorých krajinách dokonca aj základných) školách:- podpora osobnostného rozvoja a sebapoznania (Augustin & Williamson, 2012; McGinty, 2017; Sokolová et al., 2013),
- rozvoj prenositeľných životných zručností (Jarvis, 2006; Sokolová et al., 2013),
- rozvoj profesijných zručností pre širokú škálu profesií (Dutke et al., 2019),
- príprava na štúdium psychológie a príbuzných disciplín na vysokých školách (Banyard, 2014; Radford, 2008),
- podpora duševného zdravia a primárnej prevencie (Williamson, Sokolová, & McGinty, 2017),
- budovanie zmysluplných premostení medzi prírodnými (alebo tzv. STEM predmetmi) a sociálnymi vedami,
- rozvoj psychologickej gramotnosti (Blavårg, 2018; Cranney & Dunn, 2011; Nohavová, 2018; Taylor & Hulme, 2018).
Napriek týmto benefitom čelí zavádzanie psychológie do škôl aj viacerým prekážkam. Patrí k nim napr. neochota decíznych orgánov podporiť psychológiu ako školský predmet, nedostatok učebných materiálov, vzdelávania pre učiteľov a učiteľky a v niektorých krajinách aj nedostatok kvalifikovaných vyučujúcich psychológie. Pritom stále viac výskumov upozorňuje na alarmujúce výsledky v oblasti životnej spokojnosti, duševného zdravia či rizikového správania mladých ľudí. Jednou z ciest, ako v školách aspoň čiastočne prispieť k riešeniu tohto problému, môže byť zavádzanie kvalitne a kvalifikovane vedených predmetov a kurzov založených na aktuálnom psychologickom poznaní.

(c) Slovenská asociácia pre učiteľstvo psychológie, 2019